"פרשה ברגע… תולדות" / הרב דובב בינדיגר
מה היא מנהיגות? אחת ההגדרות של מנהיגות היא הובלת אנשים לעבר מטרה משותפת, היכולת לחולל שינוי וליצור מוטיבציה. אם יבקשו מאתנו לדמיין מי הוא מנהיג מבחינתנו?
כנראה שיעלו מולנו דמויות מפורסמות של מנהיגי מדינות, ראשי ממשלות, מהפכנים, כריזמטיים ומחוללי מהפכות בעולם. זה נכון יש מנהיגים גדולים ודגולים המקדמים את העולם, אבל התורה לאורך כל הדרך מכוונת לכך שמנהיגות מתחילה מהאדם עצמו וממשפחתו, מנהיג זה גם בבית, במשפחה. מנהיג זה גם אתה מול עצמך עם השאיפות שלך והתמודדות עם הקשיים של עצמך.
בספר הכוזרי לרבי יהודה הלוי ) רב ומשורר בתור הזהב של יהדות ספרד, כתב ספר משמעותי וחשוב מאוד באמונה היהודית- ספר הכוזרי( מופיע שהמושל, המנהיג, הוא זה שמושל בכוחותיו, לאדם יש כוחות נפשיים וגופניים אם הוא מנהיג, מנתב, שולט ומכוון אותם- זו מנהיגות. זו תפיסת מנהיגות שונה מאוד ממה שאנחנו תופסים, זה לא שם באיזה מנהיגות חיצונית, זה כאן אצלי, בפנים, אני מנהיג קטן.
האמת שקודמים לספר הכוזרי, הם חז"ל במסכת אבות שהגדירו תכונות מרכזיות כמו שאנו מכירים אותם עד היום ונראה שאנחנו מכירים אותם מבחינה חיצונית, תכונות כמו חוכמה, גבורה, עושר וכבוד. אני בטוח שלכולנו יש הגדרות מאוד מסוימות מה הם הערכים האלה, איך אנחנו תופסים אותם בחיים שלנו, יש לנו בראש דמויות של עושר, הוא גר במקום כזה וכזה ונוסע במכונית כזו.
דמויות של גבורה – גיבורים גדולים לוחמים גדולים. אבל חכמינו עושים לנו מהפך בחשיבה בדיוק כמו תפיסת ההנהגה של ספר הכוזרי, חכמים מגדירים אחרת לגמרי את התכונות הללו ומכניסים את זה למישור של האדם מול עצמו, מול תכונות הנפש שלו, בעבודה היומיומית שלנו מול עצמנו. וכך מובא במסכת אבות )פרק ד( איזהו חכם? הלומד מכל אדם, איזהו גיבור? הכובש את יצרו, איזהו עשיר? השמח בחלקו, איזהו מכובד? המכבד את הבריות נחזור למנהיגות ולפרשת השבוע, מנהיגות זה גם אבא ואמא- הורים.
פרשת השבוע שלנו מלמדת אותנו נקודה משמעותית, מנהיגות בתוך הבית, מסר חשוב לחיים. ליצחק אבינו ולרבקה אמנו נולדים תאומים- יעקב ועשיו. הילדים שונים לגמרי אחד מהשני- מה לעשות, לא כולם אותו דבר. ההורים מנסים להנהיג את התאומים ומכוונים לדרך ערכית המביאה לאמונה בבורא עולם והליכה בדרכיו. יצחק ורבקה אוהבים את הילדים, זה כמובן תנאי בכל הורות בריאה, אבל התורה מציינת נקודה חשובה ומזעזעת:
- "וַיֶּאֱהַ ב יִצְ חָ ק אֶּ ת עֵ שָ ו כִי צַ יִד בְ פִ יו וְרִ בְ קָ ה אֹהֶּ בֶּ ת אֶּ ת יַעֲקֹב".
כל הורה אוהב מישהו אחר, זה לא רק אהבה אלא לכל אחד תפיסת עולם שונה ביחס לכל ילד ואיך להתנהל איתו. זה לא רק במחשבות, או בשיחות זוגיות משותפות על מה עושים ואיך נתנהל, אלא בפועל כל אחד חינך אחרת והוביל אחרת. בסוף התהליך תוביל רבקה את יעקב להתחפש לעשו ולקבל את הברכה מיצחק.
זו פרשה מרתקת בפני עצמה המעלה הרבה שאלות ותהיות אבל יש לדעת עיקרון בסיסי מקדים: יצחק ורבקה היו גדולי עולם ולא בסדר גודל של אנשים פשוטים כמונו אצל עשיו ויעקב הדרך הזו הייתה נכונה ומתאימה, גם מבחינת תהליכים היסטוריים וגם כדי להוציא שתי תפיסות עולם ישראל ואדום.
אבל המסר הנלמד מהפרשה הוא לגבינו, בבית, בחינוך שלנו במנהיגות האישית שלנו, להבין שהורות זו גם מנהיגות לא פשוטה בכל תקופה ועל אחת כמה וכמה בזמנים שלנו. מלמד אותנו הרש"ר הירש מתוך הפרשה )הרב שמשון רפאל הירש, רב ופרשן על התורה ביהדות גרמניה של המאה ה19" : )
רגשות ההורים היו חלוקים ביחס לבניהם, אף זו עובדה שלא יכלה להשפיע לטובה. אחדות דעות ביחס לחינוך, ואהבה שווה לכל הבנים – גם אל הלקויים במידותיהם הם הם תנאי היסוד ואבני הפינה לכל חינוך." זו מנהיגות בתוך הבית של אהבה וחינוך ומבט שווה על הילדים בין ההורים.
מן ההלכה
"בדרך כלל אין האשה יכולה להוציא איש ידי חובה בהבדלה, אבל אם הבעל חולה יכולה האשה להבדיל ולהוציא אותו ידי חובה, כי גם היא חייבת בהבדלה. אבל עדיף שלפחות הבעל יאמר "ברוך המבדיל בין קודש לחול".
שבת שלום
- הרב דובב בינדיגר, רב המרכז הרפואי הלל יפה
- פלאפון – 050/8761795
- אימייל – DOVEVEB@hymc.gov.il