אשקלון חוזרת ללימודים – 34,156 יפתחו את שנת הלימודים תשפ"ג
אילו מוסדות חינוך חדשים הוקמו ברחבי העיר? באילו בתי ספר בוצעו שיפוצים במהלך חופשת הקיץ ואילו תוכניות פדגוגיות חדשות יועברו בגני הילדים ובתי הספר; המידע המלא על מערכת החינוך העירונית והיערכות לקראת שנת הלימודים תשפ"ג
בעוד מספר ימים יגיע לקיצו החופש הגדול ותיפתח שנת הלימודים החדשה תשפ"ג יחד עם 34,156 תלמידות ותלמידים בגני הילדים, בתי הספר והתיכונים. יום מרגש במיוחד יהיה עבור 2,567 מהם, שיעשו את דרכם הראשונה בכיתה א'.
- 70 ילדים אוקראינים שהגיעו לארץ בעקבות מלחמת אוקראינה-רוסיה נקלטו בכל מוסדות החינוך ובכל שכבות הגיל.
- באשקלון יפעלו 37 בתי ספר יסודיים, 17 בתי ספר על יסודיים, 5 בתי ספר חינוך מיוחד, 287 גנים עירוניים, גנים מוכרים שאינם רשמיים, תאגידים וגני חינוך מיוחד.
- השנה ייהנו ההורים באשקלון מצהרונים מסובסדים במחיר הנמוך בישראל, 275 ₪ בלבד בגני הילדים ועד לכיתה ב' עד השעה 17:00. במוסדות המוכש"ר יופעלו הצהרונים עד השעה 16:00 בעלות של 260 ₪ בלבד.
כמידי שנה התכנים בצהרונים יהיו איכותיים וערכיים יותר בהלימה למצוינות החינוכית המלווה את מערכת החינוך העירונית באשקלון. התלמידות והתלמידים בגנים ובבתי הספר ייהנו מפעילות פדגוגית מעשירה ומחוגים איכותיים.
ראש העיר, תומר גלאם: "בעוד מספר ימים נציין את האחד בספטמבר עם תחילת שנת הלימודים החדשה. לתאריך הזה קדמו חודשים של היערכות, הכנה, מחשבה והשקעה כדי שלכלל התלמידים באשקלון תהיה את סביבת הלימודים הטובה, המתקדמת והראויה ביותר ואת תוכנית הלימודים החדשנית, פורצת הדרך והמותאמת ביותר לצרכים של כל אחת ואחד מילדי העיר, מגן הילדים ועד לתיכון. את ההשקעה שלנו בחינוך יפגשו התלמידות והתלמידים במערכי השיעורים, בכיתות הלימוד, בצהרונים האיכותיים, במבנים המחודשים וזאת, על מנת שלהם תהיה רק דאגה אחת – כיצד להגשים את החלומות שלהם. כיצד לכבוש עוד יעד ועוד מטרה. אני משוכנע כי בכל כיתה ובכל גן יש את הממציא הבא, את היוזם הבא, את המפתח הבא, את המנהיג הבא והתפקיד שלנו הוא להעניק להם את הבסיס להצלחה שלהם, בכל תחום שיחפצו בו. אני רוצה להודות לכל העוסקים במלאכת החינוך היומיומית, למנהלות ומנהלי בית הספר, לצוותים החינוכיים בגני הילדים ובבתי הספר, לעובדי המינהלה, לתומכי ההוראה ולכל מי שמופקד על היקר לנו מכל. תודה לעובדות ועובדי מינהל החינוך ובראשם יובל זוזט על יישום המדיניות הבלתי מתפשרת שלנו בחינוך ועל חשיבה בלתי פוסקת שמביאה את מערכת החינוך העירונית למצוינות. תודה להורים על האמונה ועל החינוך מבית. מאחל ל-34,156 התלמידות והתלמידים באשקלון שנת לימודים פוריה, בטוחה, בריאה ומוצלחת".
סגנית ראש העיר הממונה על החינוך הבלתי פורמאלי, מיריי אלטיט: "ילדי העיר אשקלון ייהנו בשנת הלימודים הבאה עלינו לטובה מיום לימודים ארוך במחיר מסובסד ותוכן עשיר ובליווי צוות מקצועי. כחלק מהתכנית שלי לקידום טכנולוגי כבר מכיתות הגן ובתי הספר היסודיים במסגרת החינוך המשלים, לראשונה השנה תפעל ברחבי העיר התכנית הייחודית "משחקים מהעתיד" סדנאות טכנולוגיות לילדי הגנים, בתמיכתו המלאה של ראש העיר. בעולם הטכנולוגי בו אנו חיים ילדנו נחשפים למסכים מגיל צעיר. השנה, בחרנו ללמד את הילדים כיצד להשתמש בטכנולוגיה באופן יצרני, המצריך חשיבה, עבודה בשתי ידיים, אינטראקציה פיזית, עבודת צוות ושיתופי פעולה. הפעילות נעשתה באמצעות טאבלט חכם ש"רואה" וקולט את תנועות הידיים של הילד ואת החלקים הפיזיים שבהם הילד משתמש לצורך פתרון החידה שמוצגת לו. הסדנא פעלה כפיילוט בקייטנות הקיץ שלנו במסגרת התכנית להרחבת המענים הטכנולוגיים היצרניים והיא תמשיך גם בשנה"ל תשפ"ג ותפעל במסגרת הצהרונים בכל גני החובה כאשר ילדי בתי הספר יהנו מסדנאות סייבר ורובוטיקה מותאמות גיל בבתי הספר ובמרכזים הקהילתיים בכל רחבי העיר. אני מאחלת לכל צוותי החינוך הפורמלי והמשלים שנת לימודים פוריה, מהנה ומוצלחת".
ראש מינהל חינוך, יובל זוזט: "ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים תשפ"ג הבאה עלינו לטובה, התמקדה במספר היבטים: הן פיזיים, הן במינוי מנהלים והכנסת תכניות חדשניות המקדמות את היעדים שהצבנו לקידום המערכת החינוכית תוך מתן מענה לקידום הישגים, קידום מצוינות ערכית ולימודית, חוסן ורווחה אישית של התלמידים. מינהל החינוך מקדם בעיר תכניות חדשניות ופורצות דרך במטרה להמשיך לאפשר את החינוך המיטבי והאיכותי לטובת תלמידות ותלמידי העיר וזאת תוך מימוש החזון החינוכי של ראש העיר מר תומר גלאם, הרואה בחינוך את המשאב המשמעותי והיקר של אשקלון ומשקיע תקציבים רבים לטובת חדשנות פדגוגית ושיפור תנאי הלמידה בכל מוסדות החינוך. אני מבקש להודות לראש העיר מר תומר גלאם על הצבת מערכת החינוך בראש סדר היום הציבורי, לכל העוסקים במלאכה בהיערכות לפתיחת שנה"ל: לכל מנהלי ועובדי מינהל חינוך ותנו"ס. תודה לכלל האגפים בעירייה השותפים בהכנת בתי הספר והגנים לפתיחת שנת הלימודים. ההיערכות המוצלחת נעשתה בזכות השקעה משותפת של כלל השותפים במינהל החינוך, מנהלות בתי הספר, הצוותים החינוכיים והנהגת הורים. זה גם המקום לחזק את ידי המורות והמורים במאבק הצודק במעמדם ובשכרם. הם העתיד של מדינת ישראל, בידם מופקדים היקרים לנו מכל ולכולנו החובה לחזק את מאבקם הצודק. אני מאחל לכל המנהלות והמנהלים, הגננות, עובדי מינהלה סייעות מורים ולתלמידות והתלמידים שלנו, בברכת שנה טובה ומוצלחת".
אז מה חדש?
השנה ייפתחו 3 בתי ספר חדשים – בית הספר החדשני בשכונת אגמים ובתי הספר הצומחים בעיר היין (בו ילמדו השנה תלמידי תיכון מדעים) ועיר ימים. כמו כן, 12 כיתות גן חדשות בעיר היין, עיר ימים ושייטת.
בית הספר החדשני באגמים תוכנן בהתאם לתפיסה הפדגוגית הבית ספרית. כשבסיסו עומד עקרון מוביל של הכשרת תלמידים כפורצי דרך לחלום ולממש במציאות משתנה מתוך תחושת מסוגלות עצמאות. מרחבי בית הספר החדשני תוכננו בהתאם למודל פדגוגי ייחודי ללמידה עצמאית המאפשרת התנסות, חוויה, למידה מותאמת. החללים השונים בבית הספר משקפים תפיסה של איזון אינטלקטואלי, רגשי, תחושתי ומוטורי.
בימים הקרובים יושלמו עבודות השיפוץ והשדרוג במוסדות חינוך רבים ברחבי העיר, באמצעות אגפי תפעול, שפ"ע, הנדסה ותשתיות בעירייה:
- בוצע שיפוץ רחב היקף בבתי הספר אמנויות, רותם, בית יחזקאל ובגני צאלון
- בוצעו עבודות שדרוג וחידוש תשתיות בבתי הספר אורט אפרידר, נוף ים א', נוף ים ב', נווה ציון, אור חיה, אור מנחם, מצפה ימים, רמב"ם, מוריה, נאות אשקלון, אולפנה צביה
- הותקנו הצללות בבתי הספר נאות אשקלון, דקל, עוזיאל, ברנע
- הותקן קירוי במגרשי הספורט של בתי הספר מקיף ב', חמ"ד אגמים, מדעים, אילנות, ברנע, סיני, ישיבת צביה ואור חיה.
עבודות נוספות, בהן גינון, ניקיון וגיזומים, מתבצעות לרווחת התלמידים והתלמידות והצוותים החינוכיים.
ביום פתיחת שנת הלימודים, 01.09.22, ייפתח כמידי שנה חדר המצב הרשותי בהשתתפות נציגי חינוך אשר ייתנו מענה לכל פנייה שתעלה מהשטח במידת הצורך ובאופן מיידי. כמו כן, יינתן דגש על מערך האבטחה במוסדות החינוך בהתאם לזאת, בכל בתי הספר יוצבו מאבטחים סטטיים ובגני הילדים יהיה צוות סיור שמורכב משישה סיירים שיסירו בכל גני הילדים בנוסף לסיורים של יחידת הביטחון מידי בוקר.
בתוך כך, בימים אלו עלה לאוויר קמפיין ייעודי לפתיחת שנת הלימודים עם המסר 'חלום מתחיל במי שמאמין בך' במסגרתו מצולמים צוותים חינוכיים בבתי ספר וגני ילדים לצד תלמידות ותלמידים במטרה להעלות על נס את חשיבות צוותי ההוראה בעידוד, קידום וטיפוח השאיפות והחלומות של הילדות והילדים במוסדות החינוך. כמו כן, ביום פתיחת שנת הלימודים יפגשו התלמידים בכניסות לבתי הספר היסודיים המצאות ששינו את ההיסטוריה מלוות במסר 'אולי ההמצאה הבאה היא שלכם?'.
לצד ההשקעה בתשתיות, הצטיידות ומבנים, במינהל החינוך שוקדים על הפעלתן של תוכניות פדגוגיות מתקדמות ופורצות דרך שנכללות בתוכנית הלימודים ומספקות תוכן לימודי משלים:
גנים בראי הגן העתידי – ילדי הגנים ייהנו מתפיסה ייחודית וסביבה תומכת. כך שכל ילד יביא לידי ביטוי את הפוטנציאל הטמון בו ותתאפשר לו היכולות להתנסות, להתגרות, לנוע ולהתפתח הגנים יפעלו על פי – 4 מודלים (אידאולוגי, למידה במרחבי היום, תנועתי תחושתי, יזמות וחדשנות).
תוכנית לקידום למידה רגשית חברתית – S.E.L למידה רגשית-חברתית מאפשרת לתלמידים לפתח חוסן ותחושת משמעות ושייכות ומתוך כך לשגשג ולהצליח. היא מסייעת לפרט להבין את רגשותיו ולנהל אותם, להציב מטרות ולהשיגן, לקבל החלטות אחראיות ואכפתיות, לטפח רגישות לאחר וליצור קשרים חברתיים חיוביים.
לימודי אנגלית בגני החובה – התוכנית העירונית הראשונה מסוגה תימשך במסגרתה ילדי הגנים באשקלון ילמדו אנגלית בתכנית "Enjoy English". מטרת המהלך היא להכין את התלמידים בצורה טובה יותר לבית הספר היסודי ובמטרה ליצור רצף חינוכי מגן הילדים לכיתה א'.
לימודי הייטק בגני החובה – התכנית נועדה לחשוף את ילדי הגן לעולמות ההייטק, לפתח חשיבה מחשובית, אוריינות טכנולוגית ומיומנויות רלוונטיות שיאפשרו להם להיות משתתפים פעילים בסביבה עתירת טכנולוגיה. זאת, תוך טיפוח ופיתוח תחושת מסוגלות.
תכנית "מוטורי כיף" בשיתוף מרכז הטניס והחינוך בישראל – תוכנית לפיתוח מוטורי אשר שמה דגש על חיזוק יכולות לחיים: העצמת ביטחון עצמי, שיתוף פעולה, הצבת מטרות והשגתן, פיתוח יצירתיות, משמעת וכושר ריכוז, פיתוח כישורים מוטוריים ואתלטיים החיוניים ביותר בגיל הרך.
אילוף כלבים – הילדים יזכו לשפר כישורים חברתיים, כישורי ריכוז, סבלנות, זיקה לעולם החי ועוד יתרונות רבים בעזרת החוויה והנוכחות מול הכלב.
המרכז למדעי הגיל הרך – ילדי הגנים ימשיכו ליהנות מפעילות ב'מרכז המדעי לגיל הרך', המשלבת את העיסוק במדע וטכנולוגיה עדכנית באופן שייצר אצלם תשתית תפיסתית שתעזור להם לבנות את מושגיהם המדעיים בהדרגה. בנוסף, יוצגו במקום תכנים מעולם החי, הצומח והדומם בצורה חווייתית ויצירתית שתגרום לילדים לגירוי אינטלקטואלי ויוביל לפיתוח החשיבה המדעית ולהקניית מיומנויות חשיבה
מדעית בפרט, כמו: עריכת תצפית, השערת השערות, בדיקת השערות על ידי ניסוי, הסקת מסקנות, חשיבה ביקורתית, פיתוח יזמות ויצרנות.
תוכנית 'מעברים ורצפים' – מטרתה יצירת רצף לימודי חברתי בין הגן לבין בית הספר היסודי ובין בית הספר היסודי לחטיבת הביניים, תוך הגברת תחושת הביטחון וההמשכיות אצל התלמידים, צוותי החינוך וההורים. התוכנית מספקת תמיכה בתהליכי ההסתגלות, הרגשיים, החברתיים והלימודיים של התלמידים למסגרת החדשה, העלאת המודעות והמעורבות של ההורים בשלבי המעבר והרצף החינוכי של ילדיהם, חיזוק הקשר בין מסגרות החינוך תוך איגום משאבים יישובי, חיזוק השותפויות בין המעורבים בניהול התוכנית (גננות, פיקוח, רשות) כמנוף להעצמה וצוותי החינוך.
תוכנית מעג"ן (מערך תומך גן) – תכנית מערכתית רב תחומית לאיתור ילדים מתקשים חברתית, רגשית ולימודית. התכנית מופעלת על ידי צוות פרא רפואי (קלינאית תקשורת, מרפאה בעיסוק ופסיכולוגית התפתחותית) וכוללת הדרכה לצוות ולהורים. ההרחבה בשנת הלימודים הבאה היא למעג"ן קשת – תכנית אשר נותנת מענה קבוצתי לתלמידים.
תכנית 'ידיים' – מודל התערבותי לשילוב והעצמת הילד המתקשה באמצעות בעלי חיים. הכלים בתכנית הינם מתחום הטיפול החינוכי והם מכוונים לחיזוק רגשי והתנהגותי.
'מוזה באה לגן' – תכנית לטיפוח החינוך לאומנות וצריכת תרבות, טיפוח ערכי מורשת, יהדות, אהבת האדם, אהבת הארץ והכרת אמנים בארץ ובעולם. התכנית כוללת ביקור במוזיאונים.
'מה עוזר כשקשה לי' – תכנית חינוכית רגשית ותפקודית עימה נפגשים ילדי הגן ומפתחת בהם תעצומות נפש שיסייעו להם להתמודד עם תסכולי היומיום, פחדים וכעסים ובכך לא רק ללמדם מיומנויות אלא להכינם לחיים. התכנית באמצעות תיאטרון בובות וסיפורים מעניקה כלים יישומים ופשוטים לילדים , הצוותים החינוכיים והורי הילדים.
'דלת פתוחה' ו'ליווי התפתחותי לגני טרום חובה' – מתן מענה טיפולי לילדי הגיל הרך והוריהם.
יוזמות משותפות עם מח' נוער לבגרות ומנהיגות חברתית – להעצמת תרומה ועשייה קהילתית כבר בגיל הרך.
בריאות השן – הדרכה תוך גנית של ילדי הגנים לקידום בריאות הפה והשיניים. הקניית כלים המאפשרים לילד לבחור באורח חיים בריא, בדגש על שמירת הפה והשיניים. איתור ילדים הזקוקים לטיפול .
פעילות בחווה החקלאית – "אדם ואדמה", "חריש וזרע" – התנסות לילדי גני החובה עם עבודת האדמה. הדגמה חווייתית של שלבי הפיכת הגרגר לחיטה ולבסוף לכיכר לחם.
ספריית פיג'מה לכלל ילדי הגנים – תכנית ייחודית המהווה חלק מפרויקט לאומי לעידוד הקריאה, לטיפוח השפה העברית ולחינוך לערכים בגני הילדים. בשיתוף האגף לחינוך קדם יסודי במשרד החינוך, התכנית פועלת גם במספר בתי ספר יסודיים בהתאמה לשכבות בגיל.
A-B ספריית פיג'מה – במסגרת שותפות אשקלון-בולטימור, ילדי גני ילדים והוריהם לוקחים חלק בפרויקט אל מול ילדים ומשפחות יהודיות בבולטימור, לקירוב לבבות באמצעות ספרים המעצימים ערכים יהודים ופעילויות חווייתיות בעקבות ספרים אלו.
תכנית חוסן – תכנית ייחודית בגני הילדים ליצירת איזון פנימי להתמודדות במצבי חירום ושגרה. המתמקדת בעיבוד החוויה, פיתוח חוסן אישי ושיקום מנגנוני התמודדות עם טראומה ולחץ ושיפור האקלים החינוכי.
"גן בא לגן" – תכנית ייחודית לגני החובה בפארק הלאומי. בשיתוף פעולה עם רשות העתיקות ומשרד החינוך. חשיפת הילדים לאתרים חשובים בעירם, למידה והנאה מפעילויות חווייתיות וייחודיות (פסיפס, שאיבת מים מן הבאר, בנייה בבוץ ועוד).
תכנית "אור" – תכנית לצמצום פער התפתחותי, הקניית מיומנויות בסיס בתחום התקשורת, השפה ויכולת חשיבה. הכשרת הצוות וההורים לטיפול בבעיות רגשיות ובקשיים של הילד.
מוסדות חינוך מוסמכים ירוקים – קידום ערכים של מתן כבוד לזולת לטבע ולסביבה שבה אנו חיים, זיקה למקום ורצון לשמר את הסביבה; פיתוח מרחבים מגוונים במבנה הגן ובחצר, שמאפשרים אורח חיים מקיים משחק ויצירה בחומרים טבעיים. שיתוף הורים וקהילה במטרה לפתח מודעות ושינוי התנהגותי בתחומי הסביבה אצל המשפחות והקהילה. תכנית הפועלת ב- 33 גני ילדים ועשרות בתי- ספר יסודיים ועל יסודיים. קבלת הסמכה למוסד 'ירוק מתמיד' במגמה עלייה מתמדת, בית ספר רמב"ם היחיד הארץ שזכה השנה כבית ספר ירוק עד, ההסמכה הגבוהה ביותר .
מרחבי חינוך – בתי הספר ממשיכים לפתח ייחודיות בית ספרית ותמשיך בחירת ההורים המבוקרת בגני הילדים ובבתי הספר. התוכנית באה לידי ביטוי בצביעת הייחודיות בבתי הספר המקיפים; העמקת והטמעת התכנים של הייחודיות בבתי הספר היסודיים תוך שיתוף פעולה עם כל הגורמים כולל הקהילה; פיילוט של אשכולי גני ילדים להובלה והטמעת ייחודיות בתחומים שונים כדוגמת: מוסיקה, אומנויות, אקולוגיה ועוד; כמו כן, יינתן דגש על הנרטיב העירוני שיוביל את מיתוג מערכת החינוך באשקלון; פיתוח ייחודיות בית ספרית מעודד את מנהלי בית הספר, בשיתוף הצוות חינוכי, לאוטונומיה וללקיחת אחריות על עיצוב המערכת הבית ספרית, כחלק אינטגרלי ממרחב החינוך היישובי.
תכנית 'שלבים' – התכנית פועלת בשני בתי ספר יסודיים של החינוך החרדי בעיר: מסילה ומעיין חיים ושלום. מטרת התכנית היא להעניק סיוע לימודי ורגשי לתלמידי קצה בשילוב חונכות אישית לתלמידים והדרכת הורים.
מיל"ת – מסגרות יום לימודיות תוספתיות. התכנית מאריכה את יום הלימודים ומעניקה מעטפת תומכת ומטפחת בדגש על תגבור לימודי והעשרתי ומהווה המשך רצף לימודי, רגשי, חברתי במוסדות החינוך לאחר שעות הלימוד, ב-13 בתי ספר יסודיים ו-5 בתי ספר על-יסודיים.
מעוף – מענה רגשי, חברתי. התכנית פועלת ב-16 בתי ספר יסודיים . מאפשרת מענה לתלמידים ברמה לימודית, רגשית, חברתית וחינוכית.
פרויקט פר"ח – מערך חונכות בו סטודנטים מעניקים תמיכה לימודית ורגשית לתלמידים באמצעות חניכה קבוצתית ו/או חניכה אישית. התכנית פועלת ב-17 בבתי ספר היסודיים וכן בבתי ספר על יסודי ובתי ספר החרדי בעיר.
פרויקט בתי ספר מנגנים – התכנית פועלת במספר בתי ספר יסודיים בעיר במסגרת התכנית התלמידים לומדים נגינה בקבוצות קטנות לצד הקמת תזמורת שתייצג את בתי הספר המשתתפים בתכנית. התזמורת ומערך הלמידה מופעלים ע"י מורים מהקונסרבטוריון.
פרויקט תאומי קריאה – בשיתוף בולטימור בו משתתפים שני בתי ספר יסודיים. התכנית מלווה ע"י מורה לאנגלית בבית הספר יחד עם קבוצה מקבילה בבולטימור הפרויקט נבנה במשותף על ידי מובילי התוכנית באשקלון ובבולטימור, בשיתוף עיריית אשקלון והמרכז לחינוך יהודי בבולטימור.
נקודת זינוק – תכנית ייחודית לטיפוח תלמידים בעלי יכולות קוגניטיביות גבוהות. התכנית כוללת העשרה שפתית, העשרה לוגית ומתמטית וכן העשרה בתחום המדעים. התכנית שמה דגש על פיתוח מיומנויות חשיבה גבוהות אצל הילדים המצטיינים בכיתה ב' תוך יצירת תנאים מיטיבים בהם היכולות הגבוהות והפוטנציאל הגבוה של התלמידים יבואו לידי ביטוי מקסימלי.
סייף סקול – תכנית עירונית הפועלת בבתי הספר היסודיים, במטרה למגר את תופעת החרם והדחייה החברתית. מבוססת על עקרונות הלמידה החברתית-רגשית ( Social Emotional Learning) , SEL בדגש על התנהגויות סיכון, תוך התמקדות מיוחדות בהיבטי החיים הדיגיטליים של התלמידים והתלמידות, שמשתנים ללא הרף: בטיחות ברשת, אוריינות, דיגיטלית ולמידה חברתית-רגשית דיגיטלית.
'מגשימים' – הכשרת תלמידים מצטיינים לעתודת הסייבר בישראל, מספר התלמידים באשקלון גדל באופן משמעותי. התכנית פועלת בכל המקיפים באשקלון.
'קדם עתידים' – תכנית זו פועלת בכל בתי-הספר העל יסודיים בעיר אשקלון. קיימת צמיחה במספר התלמידים המשתתפים בתוכנית. מטרת התוכנית הינה שילוב והכנת התלמידים ללימודים אקדמאים.
קורס הרחבת הסמכה – למורי 4-5 יח"ל בשיתוף המכללה האקדמית אשקלון ומשרד החינוך שיאפשר ל-30 מורים נוספים לקבל הרחבת הסמכה ללימוד 4-5 יחל מתמטיקה.
כיתות חאלו"ם – בחטיבות הבניים בעיר יוכפלו מחנכי הכיתות בהדרגה עד למצב עירוני שבו לכל כיתת אם יהיו שני מחנכים שיאפשרו יותר תשומת לב ויחס אישי לילדים.
כלכלה על קצה המזלג – תלמידי כיתות יא יזכו לקבל השנה קורס בהכשרה פיננסית בשיתוף האקדמיה מתוך הבנה שרבים מהם כבר עושים את צעדיהם הראשונים בעבודה קנית אופנוע טלפונים וכו' וכבר בתחילת דרכם חשוב לתת להם את הכלים המקצועיים הנדרשים כדי להבין ולכלכל את צעדיהם בצורה נכונה
קרן טראמפ – קרן טראמפ הינה קרן פילנטרופית העוסקת בהגדלת מספרי התלמידים הלומדים בקבוצות מצוינות בחטיבות הביניים. השנה העיר חתמה עם קרן זו על הסכם לתוכנית עבודה לשלוש השנים הקרובות מתוך הבנה שככל שיותר תלמידים ילמדו בחטיבת הביניים בהקבצות הגבוהות יותר מהם יזכו להצטרף למסלולי היוקרה בכיתות הגבוהות.
מרכז למידה עירוני – מניעת נשירה סמויה בבתי ספר מקיפים ע"י צמצום פערים לימודיים והעצמה אישית. לתלמידי כיתות ט'- י' במקיפים בעיר. מרכז הלמידה פועל פעמיים בשבוע בשעות אחה"צ במבנה קידום נוער.
תוכנית ממר"מ – מדובר בתוכנית חדשנית ומהפכנית בתחום החינוך שתפעל השנה בשלושה תיכונים. התלמידים יעברו מידי שנה מבחנים חיצוניים בתחומי התקשרות והחומרה ויקבלו לאחר המבחנים תעודות הסמכה. התוכנית מופעלת על ידי חברת "לידסאפ".
תוכנית קדם ניצנים – תוכנית מערכתית בשילוב חיל התקשוב שמטרתה להכין את תלמידי העיר לקראת מבחני 'מגשימים' תוכנית שתאפשר לתלמידי העיר להתקבל למסלול ביחידות הטכנולוגיות.
תוכנית queen b– תוכנית מערכית העוסקת בקידום בנות ללימודי מחשבים וסייבר ושילובן במערך הטכנולוגי מתוך הבנה שחובתנו להעלות את אחוז הבנות שמשרתות ביחידות מיוחדות ולומדות מקצועות ראליים
הנתיב הדיגיטלי – במסגרת הרפורמה בלימודי הבגרות שהנהיג משרד החינוך נכנסה העיר למהלך ארצי של לימודי מקצוע הומני רשותי בנתיב הדיגיטלי. כלל תיכוני העיר ילמדו מקצוע אחד דרך קורסים היברידיים אשר נכתבו על ידי מפקחי משרד החינוך ויאפשרו לתלמידים ללמוד באופן עצמאי ויצירתי ולפתח את המיומנות האישיות שלהם במקביל ללימוד החומר לקראת מבחני הבגרות
עתודת ניהול "רקיע" – בעיר נפתחה קבוצת עתודה ניהולית שמטרתה להבנות שדרת ניהול עירונית מתוך ההבנה שמורים רבים בעיר הינם בעלי פוטנציאל לתפקידי ניהול משמעותיים והם רק זקוקים להכוונה נכונה שתעודד אותם להתקדם לרמה גבוהה יותר של מנהיגות הן כמנהלים והן כרכזי שכבה. בתוכנית השתתפו 25 מורים מכל שדרת החינוך בעיר.
תוכניות בחינוך המיוחד:
גני חנ"מ – נפתחו חמישה גני חינוך מיוחד לטובת ילדי העיר ועמותות נוספת החלו את פעילותיהן בגני התקשורת ובשנת הלימודים תשפ"ג בכל גני התקשורת תפעל העמותה. לטובת העמותה נבנו בכל גני החינוך המיוחד חדרי ספח טיפוליים.
שבוע החינוך המאוחד – מתקיים מידי שנה וכולל פעילויות בכל מוסדות החינוך בעיר ומטרתו לאפשר חשיפה ומודעות לאנשים עם צרכים מיוחדים במערכת החינוך. בנוסף, שילוב ילדי ASD במסגרות הרגילות.
תלמידי החינוך המיוחד ניגשים לבגרות – תלמידי החינוך המיוחד ניגשים לבגרות, בבית ספר דרורים וכן בכתות חנ"מ בחטיבות העליונות.
בבתי הספר הרגילים, יסודי ועל יסודי, הרגילים נפתחו כיתות תקשורת וכיתות ליקויי למידה לשם מתן מענה בעיר לטובת ילדי החינוך המיוחד.
גדולים במדים – תלמידי החינוך המיוחד מבית ספר מעיין שרה ואיתן משתתפים בפרויקט גדולים במדים. במסגרת הפרויקט מתנדבים בבסיסי צה"ל .
מגמה לעתיד – נפתחה כתה נוספת במגמה לעתיד מתוך אמונה בעיקרון הרצף לכתות י"ג-י"ד ושנת הסמכה.