טקס כניסת חברה "א.ד.ג.ד" בע"מ, לנמל חיפה
היום נערך הטקס הרשמי של כניסת חברה "א.ד.ג.ד" בע"מ, לנמל חיפה בנוכחות רוה"מ בנימין נתניהו ואישים רבים
נתניהו נשא דברים ואמר:" זהו יום חג לעיר חיפה, יום חג למדינת ישראל, יום חג להודו, יום חג ליחסים בינינו ויום חג לכלכלת האזור וכלכלת העולם.
אני נרגש להיות פה עם כולכם – ביום של בשורה וחגיגה לכלכלת ישראל ולאזרחי ישראל. היום אנחנו מזניקים מעלה את נמל חיפה, שהוא עוגן מרכזי בפעילות הימית שלנו ומסד לטיפוח הסחר עם מדינות העולם.
כניסתה של חברת אדאני אל נמל חיפה היא הבעת אמון חד-משמעית בכלכלה הישראלית ובחוסנה של המדינה. אני שומע את נבואות הזעם על חורבן הכלכלה. להפחדות הללו אין שום בסיס. כלכלת ישראל חזקה מתמיד, והיא תהיה עוד יותר חזקה כשנקל על עשיית עסקים ע"י הסקטור הפרטי ע"י הפחתת הבירוקרטיה המשפטית. אנחנו עובדים קשה כדי לשנות את זה, אנחנו נשנה את זה ואחרי שנעשה את הרפורמה הזאת כולם ישאלו איך היינו בלעדיה. כמו ששואלים היום איך בלי השינויים שהכנסנו בנמלים – אותו הדבר קורה כאן.
הפרטת נמל חיפה וכניסת משקיעים חדשים לענף הספנות מחזקות במישרין את העוצמה הכלכלית של ישראל. תהיה לכך תרומה להורדת יוקר המחייה, להוספת מקומות עבודה, ולפתיחת הזדמנויות חדשות לייבוא ולייצוא. כל זאת בצד חיזוק הקשרים בין הודו וישראל.
ארץ ישראל שוכנת מזה אלפי שנים לחוף ימים. הים אינו זר לנו. שבטי התנ"ך זבולון, דן ואשר מצאו את פרנסתם בים. כך עשו המלך שלמה, החשמונאים, ביחוד המלך ינאי, והורדוס – ששילחו אוניות על פני מים רבים. הרצל כתב על כשדמיין את העיר חיפה: "העיר ששכנה לחוף הים הכחול התגלתה כיפהפייה. זה היה הנמל הנוח והבטוח ביותר בים התיכון. אוניות בכל הגדלים, מכל הסוגים, תחת דגלן של כל האומות, עגנו בו בשלום".
אין תיאור מדויק יותר. זוהי הנקודה בפשטות: גאולת העם וגאולת הים קשורות בקשר בל-יינתק – ואני מאמין בכך בכל ליבי. אכן עוד בהיותי שר האוצר, לפני 20 שנה, התעקשתי שחייבים לבצע רפורמה יסודית גם בנמלים. ראיתי בכך נדבך מרכזי במהפכה שביקשתי לחולל: הפיכת הכלכלה הריכוזית הישנה לכלכלת שוק חופשי; כלכלה פתוחה, צומחת, משגשגת. מאז ועד היום קידמנו את הכלכלה בתנופה, בין היתר בעזרת עידוד התחרות.
התחרות חופשית היא הדלק שמניע את גלגלי הכלכלה בישראל. זה קורה ביבשה – במפעלים ובחנויות. זה קורה באוויר – ואני גאה ברפורמת "השמיים הפתוחים", שישראל ואני הנהגנו יחד, לצורך הגברת התחרות בענף הטיסות. היום, עינינו הרואות, זה קורה גם בים.
הקשר שלנו אל הים, והעובדה שרוב רובו של הסחר הבינלאומי מתבצע דרך הים, מחייבים אותנו להימצא בשורה הראשונה של נמלי העולם. הרי כמעט כל דבר עובר דרך הים, מחומרי גלם ועד למוצרים מוגמרים, ולכן כשהסחורה תקועה מחוץ לנמל – הכל מתייקר: תעריפי ההובלה, הביטוח, ההמתנה, האחזקה, האחסון. המחיר עולה והצרכן הישראלי משלם. לעומת זאת, כשיש תחרות – יש יעילות. המכולות נפרקות במהירות, שרשרת האספקה מתקצרת, והמחירים יורדים. אז זהו החזון, וזהו הביצוע, וגם אם נדרשו לנו 20 שנה של עבודה מאומצת – איך לומר, בעבודת נמלים – זה היה שווה את זה, וכעת אנחנו קוטפים את הפירות.
אני רוצה להודות לכל מי שקידמו את התהליך של הפרטת נמל חיפה: שרת התחבורה הנמרצת, מירי רגב, עם קודמיה בתפקיד, שר התחבורה הנמרץ ישראל כ"ץ ושר התחבורה בצלאל סמוטריץ' בזמן הקצר. הייתה כאן המשכיות במגמה, בכוונה בביצוע. אני מבקש להודות לדירקטוריון של נמל חיפה, ותודה לעובדים ולוועדי העובדים בנמל. אני חייב להגיד משהו לוועדי העובדים, היחסים בינינו השתפרו מאז תחילת הדרך ואני מברך על כך. אני מברך את קבוצת "אדאני-גדות" על הזכייה במכרז – ועל הזכות להפעיל את הנמל בעשרות השנים הבאות. השער נפתח לרווחה. מדובר במנוע צמיחה אדיר לעיר חיפה, ולמדינת ישראל כולה.
אנחנו איננו מתכוונים לעצור פה. החזון שלנו הרבה יותר רחב לחבר את כל המזרח התיכון כאן לנמל חיפה. אני אומר לכולם טוב להשקיע במדינת ישראל – כיוון שמי שמשקיע מרוויח".