"דבק": עיריית תל אביב-יפו יוצרת דור חדש של צרכני תרבות
עיריית תל אביב- יפו משיקה את תכנית "דבק", שמטרתה פיתוח דור צרכני תרבות חדש
בשיתוף פעולה היסטורי של 10 מוסדות התרבות הגדולים בעיר: מוזיאון תל אביב, מוז"א, הבימה, הקאמרי, בית אריאלה, הסינמטק, היכל התרבות, הפילהרמונית, סוזן דלל, ובת שבע.
העירייה החליטה לצאת בצעד חסר תקדים בכדי לפתור בעיה עולמית – שבירת הקרח בין צעירות וצעירים, בגילאי 35-18, לבין התרבות המוסדית. המטרה היא להביא מאות אלפי מבקרים צעירים חדשים למוסדות התרבות ולהגדיל את הביקורים החוזרים של צעירים אלה, כחלק מהפיכתם לצרכני תרבות קבועים.
לשם כך, החליטו בעיריית תל אביב-יפו להקים באגף התרבות צוות "גרילה" סודי של מתכללים צעירים- "דבק", הפועל בראיה עירונית הוליסטית ומהפכנית באמצעות שילוב תל אביבים בכל היבט של היצירה התרבותית במוסדות העיר. הצוות מתעסק בתוכן לקהל צעיר, בשיווק בפלטפורמות חדשניות, בפיצוח ז'אנר הקולינריה במוסדות התרבות באמצעות חיבור לשפים מקומיים, בשילוב צעירים בהנהלת המוסדות ובוועדים המנהלים.
הצוות מתבונן מחדש על רחבות ומבואות התרבות ומנסח להן פרוגרמות מתוך עיניים של קהל צעיר ועבור קהל צעיר, וחשוב מכך – חוקר קהל צעיר, שואל צרכני תרבות צעירים מה הם רוצים, ומנסה לשבור את הקרח הגדול שבין המוסדות הקאנונים לדור העתיד. כל זאת מתוך מטרה להצמיח את דור הצרכנים הבא של מוסדות התרבות כך שיפקדו בקביעות את המוסדות ויובילו לשגשוגם העתידי.
בנוסף, תחת מטריית "דבק" פועלת זו השנה השנייה מכינת פרסיץ להכשרה דור העתיד של מנכ"לי מוסדות התרבות בעיר וכן יוצאת לפועל תוכנית "עתיד התיאטרון" להבטחת שילובם של כותבים צעירים תחת גיל 40 בכל התיאטראות בעיר.
רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו: "הצעירים כיום הם יזמיים, דעתניים, יצירתיים ודיגיטליים מאי פעם! אבל בעולם של מסכים, של סיפוק מידי ומהיר, בתוך שטף המידע ושלל הגירויים – התחרות על תשומת הלב שלהם היא משימה קשה. את האתגר הזה מנסה לפצח עולם התרבות אשר עושה מאמצים גדולים לשמר את עצמו מול רוחות השינויים ולחבב על הקהל הצעיר את אמנויות התאטרון והקונצרטים, האופרה והמחול. בדיוק למטרה הזו הקמנו את "דבק" – כדי "להדביק" את הקהל הצעיר, בעיר ומחוצה לה, בחיידק התרבות, ולגדל כאן דור חדש של שוחרי תרבות."
תכנית "דבק" אשר מסיימת כעת שנה ראשונה של פיילוט (החל מיוני 2021) הצליחה להביא עד כה כ-52 אלף מבקרים צעירים חדשים למוסדות התרבות המשתתפים בתוכנית, בנוסף על המבקרים הקבועים מהפעולות השוטפות של המוסדות. בין אירועי התרבות אשר הופקו כחלק מתכנית "דבק" התקיימו או החלו פעילותם לאחרונה: ליין ה"Late Night" קאמרי – הצגות שנאצרו עבור קהל צעיר, בשעות מאוחרות, אלכוהול קליל וקוקטיילים מבית האימפריאל, דיגיי'ז מעולים ופגישה עם שחקנים בפאטיו הפנימי המעוצב של הקאמרי; שת"פ של התדר ומוז"א בפסטיבל הופעות לצד תערוכת פוטומנטה לצילום; "הרחבה" – מסורת חדשה של הופעות מוסיקליות ווידאו ארט ברחבת סוזן דלל ובת שבע אשר מפגישות את תושבי השכונה עם רקדנים ועוברי אורח עם מוסיקה, אלכוהול וסלסלות פיקניק מבית אברמנטו; ליין דבק באולם צוקר בהיכל התרבות עם ההופעות הכי שוות שיש; אירועי "זמן שקיעה" – חמישה ימים של טרנספורמציה של המרחב הספרייתי בבית אריאלה עם עבודות וידאו, סאונד, ומוסיקאים שמנגנים מוסיקה חיה להנאת הקוראים והכותבים באולמות הספרייה; לסין מרקט – שלושה ימים של שוק יד שניה ממחסני תיאטרון בית לסין בפסאז' דיזינגוף, בשת"פ עם מעצבים תל אביבים ועסקים מקומיים ובמקביל להצגות ייעודיות לקהל צעיר בתוך אולמות התיאטרון; מועדון הקרנות סודי בסינמטק שמפורסם מפה לאוזן ועוד ועוד.
תל-אביב-יפו היא מרכז התרבות, האמנות העכשווית והחדשנות בישראל, ובית למוסדות התרבות והאמנות החשובים ביותר בארץ. בעשור האחרון מוסדות אלו, שתרומתם לכלכלת העיר עצומה, מתקשים למשוך צעירים בגילאי 35-18 בכלל ותל אביבים בפרט. ניסיונות רבים ומגוונים למשוך קהל זה הצליחו רק באופן חלקי, מצב שעלול להתדרדר לסיכון אסטרטגי לעתיד העיר כעיר תרבות וגם לעתיד תושביה, לאור מחקרים המראים קשר ישיר בין צריכת תרבות לאיכות חייהם, בריאותם ואזרחותם הפעילה של תושבים. אם לא די בזה, הקורונה יצרה סכנה מיידית להישרדותם של מוסדות אלו, שקהל המבקרים הקבוע והמבוגר שלהם היה הראשון להיעלם עם פרוץ הקורונה, וסגירתם לחודשים ארוכים גרמה לפגיעה משקית היקפית בסכום של כ- 900,000,000 ₪ (BDO 2021). על פי הערכות ללא שינוי מדיניות משמעותי ומידי, מוסדות התרבות הגדולים בארץ יוותרו ללא קהל.
גיורא יהלום, מנהל אגף התרבות והאמנויות בעיריית תל אביב- יפו: "אנו גאים לחשוף את תכנית "דבק" עליה אנו עמלים עוד מלפני פרוץ מגפת הקורונה. מטרת התכנית היא לפתח דור צרכני תרבות חדש בשיתוף פעולה היסטורי של 10 מוסדות התרבות הגדולים ביותר בעיר, מתוך רצון משותף להיפתח לקהל צעיר ולפתח אותו. מבחינתנו השקתו המחודשת של בית אריאלה בשנה האחרונה היא ההוכחה הראשונה עבורנו שהתכנית עובדת. הפיכתה של הספרייה המיתולוגית למרכז תרבות שוקק חיים, 7 ימים בשבוע הוא בדיוק המודל אותו אנו שואפים ליישם בעוד ועוד מוסדות. אנו מאמינים כי בעזרת שיתוף הפעולה של כל הגורמים נצליח להביא בהמוניהם את חצי מיליון תושבי גוש דן הצעירים אל המוסדות ולצרוך תרבות מגוונת ועדכנית."