ב"מדעים ויהדות" החלו בפרויקט "מוכנות לכיתה א'"
ב"רשת מדעים ויהדות", ערכו בסוף השבוע שעבר ערב מיוחד להשקת פרויקט "מוכנות לכיתה א'" אותו התחילו לאחרונה בנוכחות ובשיתוף, הילדים וההורים יחד עם הצוות החינוכי. הרב בן ציון נורדמן: "פרויקט מוכנות לכיתה א' הוא הצעד הראשון להצלחה עבור כל ילד שמתחיל את לימודיו ואנו שמים את כל המשאבים שלנו לטובת קידום הפרויקט שיביא בע"ה להצלחת הילדים".
- אז מה היא מוכנות לכיתה א'? ולמה היא כל כך חשובה?!
מוכנות לכיתה א', היא תהליך של רכישה ואימון של מיומנויות והרגלים המבוסס על תהליכים של בשלות התפתחותית וטבעית. באופן כללי, אנו מתבוננים על ארבעה תחומים מרכזיים הנדרשים להסתגלות ולהשתלבות מיטבית בבית הספר: הרגשי, החברתי, התנועתי – מוטורי והשפתי – שכלי. ניתן לפתח מיומנויות אלו באמצעות התנסות והעשרה בסביבה החינוכית והמשפחתית.
גם להורים יש השפעה על מעבר הילד מהגן לבית הספר והשפעה רבה גם על הסתגלותו של הילד למסגרת החינוכית החדשה. חשוב לשדר לילד אמונה בכוחותיו. נקודת המוצא הינה כי למידה מתרחשת בכל חלקי היום, בצורה מכוונת או שאינה מכוונת, באמצעות משחק ופעולות יום – יומיות כחלק מהשגרה בבית.
ובתוך כך, הצוותים החינוכיים של גני הילדים ושל בית הספר היסודי יחד עם ההורים משלבים ידיים כדי לסייע לילד/ה בפיתוח התחומים המרכזיים באמצעות:
התחום הרגשי: בו צריך לאפשר לילד/ה שיח רגשי חשוב ליצירת תקשורת משמעותית, לפיתוח אמפתיה ולראיית האחר כדי לתת מקום למגוון של רגשות ולשוחח עם הילד על רגשותיו תוך התחברות לכוחות שלו ושל המשפחה. כמו כן, חשוב לתרגל מיומנויות לשליטה בכעסים ובמצבי לחץ. בדקו מה יכול לעזור לו להירגע – נשימות, שמיעת מוזיקה, יצירה, פעילות גופנית ועוד.
התחום החברתי: בו הילדים במרחב הביתי צריכים לחלוק במשאבים (מחשב, חדר, משחק, טלוויזיה ועוד), לפתור בעיות, ללמוד לוותר, לחכות, להקשיב, להביע עמדה, לעמוד בלוח זמנים, לשמור על כללי הבית או כללי משחק ועוד. התנסויות יום-יומיות אלו מאפשרות פיתוח מיומנויות רגשיות וחברתיות. כשעולה קושי, יש לראות זאת כהזדמנות ולהזמין את הילד לשתף ברגש, להציע פתרונות, ולנהל משא ומתן. כשחשוב לעודד שמירה על קשרים חברתיים ומפגשים, וכן חשוב לדאוג שהילד יזמין חברים או יתארח אצלם, במידת האפשר.
התחום התנועתי – מוטורי: בו מתרגלים מיומנויות תנועתיות-מוטוריות: משחקים המערבים תנועה ופעילות גופנית (ריקוד, דילוגים, "דג מלוח") מאפשרים לתרגל מיומנויות מוטוריות בבית ומחוצה לו, לסייע בפריקת מתח וחרדה, ולפתח דימוי גופני ועצמי. פעילויות רבות בבית מאפשרות התנסות בפעולות מוטוריות עדינות כגון שימוש בכלי אוכל להכנת סלט ועוגה, סחיטת סמרטוטים, התנסות בכלי עבודה וכמובן ציור וגזירה.
התחום השפתי – שכלי: בו תרגול כישורי שיחה והעשרה כללית: היכולת לנהל שיח עם ילדים ומבוגרים בצורה שיבינו אותם הינה המפתח לתקשורת בין-אישית. ניתן לאמן את הילד להקשיב לשיחה, לענות ולשאול שאלות, להתעניין ולתאר דברים שונים. ניתן לבקש לשתף באופן מילולי בחוויות משחק, שחזור של סיפור, שיחה עם חבר או תיאור של תוכנית טלוויזיה שצפה בה. חשוב להעשיר את אוצר המילים דרך ספרים וסיפורים.
ובגדול: בין גן הילדים לבין כיתה א' קיים רצף חינוכי, והמעבר ההתפתחותי בין שתי המסגרות החינוכיות מתקיים למעשה כהמשך טבעי בתוך מערכת החינוך. מוכנות לכיתה א' היא תהליך התפתחותי מתמשך של צמיחה וגדילה, המתבסס הן על ההבשלה ההתפתחותית הטבעית של הילד והן על טיפוח הרגלים ומיומנויות ואימון בהם. לעמדת ההורים לגבי המעבר מהגן לבית הספר ישנה השפעה על הסתגלותו של הילד למסגרת החינוכית. חשוב לזהות את מקורות הכוח והיכולות של הילד ולשדר לו אמונה בכוחותיו להסתגל ולהצליח ולאפשר ביטוי של מגוון רגשות, חששות ותסכולים. במקרה של התלבטות ושאלות חשוב לפנות לגננת בהקדם.
יו"ר ומנכ"ל רשת "מדעים ויהדות" כבוד הרב בן ציון נורדמן: "פרויקט מוכנות לכיתה א' הוא הצעד הראשון להצלחה עבור כל ילד שמתחיל את לימודיו ואנו שמים את כל המשאבים שלנו לטובת קידום הפרויקט שיביא בע"ה להצלחת הילדים. אנו נכין אותם בכל פרמטר שהוזכר כאן צעד צעד פסיק אחר פסיק על מנת שיגיעו לספסל הלימודים בשלים מוכנים ועם המון רצון וביטחון עצמי גבוה שיניב השתלבות איתנה בחברה והצלחה בלימודים עצמם. מאחל לכל העוסקים במלאכה המון הצלחה".