עיריית תל אביב-יפו בטיפול לבלימת הצפות
במסגרת פיתוח הטיילת בכניסה ליפו – עיריית תל אביב-יפו באמצעות תאגיד המים והביוב של תל אביב-יפו, מי אביבים, יוצאת בפרויקט תשתית רחב היקף: "להפחית למינימום את פוטנציאל ההצפות בדרום תל אביב והכניסה ליפו".
כחלק מתכנית האב של עיריית תל אביב-יפו, החל תאגיד המים והביוב של תל אביב-יפו מי אביבים, בפרויקט נרחב שמטרתו היערכות להתמודדות עם שינויי האקלים בעשורים הקרובים ומיגור ההצפות באזור שדרות ירושלים, אצטדיון בלומפילד, השכונות הדרומיות של תל אביב והכניסה ליפו. הפרויקט רחב ההיקף שתקציבו כ-72 מיליון ₪ , נערך במסגרת פיתוח כללי של מקטע הטיילת של העיר בכניסה ליפו והעבודות עליו מתנהלות מתחת לאדמה בצורה שלא משפיעה כמעט על תושבי האזור, בעלי העסקים ותנועת כלי הרכב.
תכליתו של הפרויקט הינו תגבור מערכת הניקוז באזור על ידי הקמת מובל חדש לכיוון הים. העורק הראשי של האזור, שדרות ירושלים, שהפך לציר מרכזי יותר מאז הפעלתו של קו הרכבת הקלה, היה נתון להצפות מדי חורף בשל היותו אגן ניקוז ראשי אליו הגיעו כמויות גדולות של מי נגר מהרחובות הסמוכים אליו. הפרויקט צפוי להכפיל את כושר הולכת מי הגשם ולהגדיל את הספיקה של המובל עד פי שניים מהיום. יתרת הנגר תזרום בכיוון מערב דרך המובל החדש המתוכנן, במטרה להפחית עד למינימום את פוטנציאל ההצפות לכלל האזור לרבות מתקנים הנדסיים חשובים, תחמ"ש, מכון שאיבה, אצטדיון בלומפילד וסביבתו, וכמו כן ציר שדרות ירושלים.
ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי: "משבר האקלים מחריף, מה שמחייב אותנו לנקוט בפעולות היערכות ומניעה לאסונות פוטנציאליים. לצד החום העז בקיץ , צפויים לפקוד אותנו בתחילת החורף גם גשמים רבים וחזקים, שיכבידו על מערכות הניקוז ועלולים לגרום להצפות. אנחנו לא מחכים, אלא מיישמים בשטח מספר פתרונות תשתיתיים עצומים, לצד שילוב טכנולוגיות בנות קיימא שיעזרו לספוג את המים. אחד מהפתרונות הוא ״מובל״ כמו זה שמוקם בימים אלה בשכונת התקווה.
בנוסף, החודש יחלו עבודות לחפירת מובל חדש נוסף בעולי ציון ביפו שישתרע משדרות ירושלים ועד חוף הים. מדובר בפרויקט דגל עירוני, שיכפיל את יכולת הניקוז באזור תוך התמודדות עם המורכבות הטופוגרפית של יפו ובכך ימזער את ההצפות שפקדו את האזור יותר ויותר בשנים האחרונות. שני הפרויקטים החשובים הללו מתבצעים על ידי תאגיד ״מי אביבים״ מתחת לקרקע, מה שמאפשר פחות הפרעה לתנועה ברחוב וצמצום הרעש לציבור בזמן העבודות."
אברהם מנלה, יו"ר דריקטוריון מי אביבים: "היום אנחנו מתחילים את השלב העיקרי בפרויקט דגל, שנועד בעיקרו לצמצם באופן דרמטי את ההצפות באזור יפו כתוצאה מגשמים. כמו כן, הפרויקט עתיד לספק מענה משמעותי לעשרות שנים קדימה ולהתמודד עם שינויי האקלים ומצבי קיצון של גשמי זעף, שעתידים להתרחש ולאתגר את המערכות. אני מודה למי אביבים, לכל העוסקים במלאכת התכנון והביצוע ולעיריית תל אביב יפו"
הפרויקט נועד לתת מענה עבור אגן ניקוז 8 שהינו הגדול ביותר בתל אביב, בגודל של כ-5,000 דונם. הביצוע מתוכנן באמצעות טכנולוגיית דחיקה מתחת לקרקע בכדי למנוע את ההפרעות מעל פני השטח באזור, בסביבת רחוב עולי ציון. בנוסף לחיבור למובל הקיים מתוכננות שוחות ניקוז לאורך תוואי המובל, לאיסוף מי נגר מהרחובות הצדדיים. לקראת קצה המובל לים, תקום תחנת שאיבה לימי הקיץ, שתכנס למערכת הביוב הקיימת ובכך לא תזהם את מי הים עד לגשם הראשון, ובימי החורף, המים ימשיכו את הזרימה עד הים. כמו כן, המוצא עצמו ייצא מעל מסלעה קיימת ולא בחוף רחצה.
- עוד יצוין כי בסיום העבודות יבוצע שיקום ושיפור של פני השטח בדגש על תנועת הולכי הרגל. במקביל מתוכנן פרויקט שלם של שדרוג טיילת יפו מהכניסה לנמל יפו ועד דרום צ'ארלס קלור.
פרויקט זה מתנהל לצד פרויקט משמעותי נוסף ברחוב לח"י לבניית מובל ניקוז באורך 650 מטר ובקוטר פנימי של 2 מטר שיונח בין צומת הרחובות לח"י אצ"ל ועד לתעלת איילון. מובל הניקוז החדש יתווסף למובל הניקוז הקיים ברחוב וביחד הם ישפרו את הניקוז באזור, זה יגרום להגדלה משמעותית בקליטת מי הנגר (מי גשמים) ויסייע במניעת הצפות באזורים הסמוכים. העלות- 45 מיליון ₪. עבודות הפרטיקט צפויות להסתיים עוד השנה. עד סיום הפרויקטים מתגברת העירייה את הצוותים באזורים שמושפעים בחורף מההצפות כדי למנוע אסונות.