תמיכת השירות הסוציאלי העירוני למען מפוני הדרום ששוהים בגבעת אולגה – מעלה ענקית
בשבת השחורה, תוך שעות, מערך מכלול אוכלוסייה הכולל צוותי רווחה, בריאות ופס"ח (פינוי, סעד, חללים) פעל בזירות עליו הוא אמון. מוקד חירום שהוקם באופן מיידי נתן מענה 24/7 לתושבים החשים חרדה או מצוקה, אוכלוסיות ותיקות הזקוקות למענה, וכל פניה נענתה על ידי הצוותים המקצועיים.
"ככל שחלפו השעות, הבנו גם אנחנו שאנחנו באירוע שהוא בסדר גודל שלא הכרנו. הימים חלפו והחלו להגיע המספרים, השמות והפנים. צוות הודעה מרה, הגיע למשפחות הנופלות והנופלים והנעדרים והן מלוות אותם ויהיו איתם לאורך כל הדרך. מספרת עינב כצמן שבשגרה היא מ"מ ראש אגף רווחה בעיריית חדרה ובחירום היא מנהלת מכלול אוכלוסייה.
עוד ציינה כצמן כי העובדות הסוציאליות נמצאות בקשר רציף עם הפצועים החדרתים, מבקרות אותם בבתי החולים ועומדות איתן בקשר.
כבר למעלה משבועיים שבית המלון גיי'קובס בגבעת אולגה, הוא הבית עבור 500 מפונים ומפונות, בהם ילדים, קשישים ומשפחות צעירות, מיד מרדכי. וברחבי העיר, ישנם עוד עשרות משפחות מיישובי העוטף, שדרות, נתיבות ואופקים שהגיעו לעיר באופן עצמאי, כשחיפשו עיר מקלט.
"אנחנו עובדים מול אנשי הקיבוץ, מול צוות החינוך שלהם והתרבות, ומתכללים את המענים ממתנ"ס גבעת אולגה, פנאי העיר, תחום צעירים בעירייה. המטרה היא לייצר עבורם מרחב שבו ירגישו בבית" מספרת עו"ס יפה אדרעי.
"העשייה והעבודה מצליחים להרגיע את החרדה, את המחזות, זה להיות יחד עם גיבורים שהנרטיב שלם הוא גבורה ותקומה ויש בזה משהו מעצים מאוד". אומרת מירב גרוס שיריזלי, שבימים כתיקונם היא מרכזת התוכניות הטיפוליות לגיל הרך בחדרה ובחירום, היא מתכללת את משפחות המפונים והמענים הפסיכולוגיים להם הם זקוקים.
מירב, יחד עם העובדות הסוציאליות, חברי הקיבוץ וגורמים נוספים ממשרד הבריאות, מקיימות פעמיים ביום ישיבות הערכת מצב. "ההתגייסות של הקהילה בעיר היה יוצא דופן. בתוך שעות דאגו לחברי הקיבוץ לכל מחסורם, בשלב מסוים היינו צריכים לעצור, כי זה הציף וריגש מאוד את המתארחים " סיפרה מרב
חברי הקיבוץ הם הגיבורים האמיתיים של הסיפור העצוב והבלתי נתפס הזה. הקיבוץ הצליח להדוף את המחבלים וזה הנרטיב שלהם אותו הם מספרים בעצב ובגאווה. ועדיין הם חשופים לאובדן של ילדות וילדים שלומדים איתם ומורים שלהם, חברים מהקיבוצים האחרים.
"צפויה לנו תקופה מורכבת וארוכה וזה מעלה שאלות והתמודדויות אחרות ממה שיש כרגע. הם במקביל הקמנו צוות של 50 מטפלים ומטפלות שנותנים מענה ריגשי פרטני וקבוצתי לכל מי שזקוק וצריך. וכולם עושים זאת בהתנדבות ועל פי הדרישה שהולכת וגדלה ככל שהזמן חולף. החוסן מורגש פה מאוד והוא נותן גם לנו כח" אומרת מרב.
מלבד מענה למשפחות המפונים ומשפחות החללים והפצועים, התחנה לטיפול משפחתי של האגף מעניקה תמיכה וטיפול רגשי גם לעובדי העירייה שעומדים בחזית בניהול העיר בשעת חירום – עובדי המוקד העירוני, הפיקוח והשיטור וצוותי הרווחה עצמם. זאת לצד ליווי וקשר רציף עם אוכלוסיית הלקוחות של הרווחה, תושבי העיר, בעיקר אוכלוסיות מיוחדות, שיש לתת להם תשומת לב מיוחד במצב חירום.
כצמן מסכמת כבר כמעט שלושה שבועות של מלחמה "התכלול מאפשר לנו לרכז את הצרכים ולתת את המענים בשיתוף כל הגופים, הארגונים ומשרדי ממשלה. וזה עובד".