בעיריית תל אביב-יפו מעדכנים תנאים מול חברות הקורקינטים לשיפור הסדר ולמען בטיחות הולכי רגל
בעיריית תל אביב-יפו מעדכנים את התנאים מול חברות הקורקינטים השיתופיים לשיפור הסדר במרחב הציבורי למען הבטיחות של הולכות והולכי רגל עם: מניעת רכיבת קטינים! השתת דו"חות לרוכב ! הגדלת מספר קסדות! הוספת אזורים ממותני מהירות ואסורים לנסיעה! ועוד.
בשבוע שעבר פרסמה עיריית תל אביב-יפו קול קורא להגשת בקשות למתן היתר זמני להצבת כלים זעירים שיתופיים להשכרה במרחב הציבורי. הקול הקורא מעודכן בתנאים חדשים, להם נדרשות החברות, אשר יקבלו היתר להפעלת הכלים במרחב הציבורי החל במרץ 2023 ועד סוף פברואר 2024. ההיתר יינתן לעד חמש חברות אשר יקבלו את הדירוג הגבוה ביותר, בהתאם לתנאיי הסף שמפורטים בקול הקורא.
רון חולדאי, ראש עיריית תל אביב-יפו: "הכלים החשמליים הפכו לאלטרנטיבה אמיתית לרכב הפרטי. עם זאת, מה שעומד בראש מעייני הוא בטיחות הולכות והולכי הרגל, הרוכבות והרוכבים. לא נשלים עם תופעות של נסיעה פרועה ולא חוקית שמסכנת את ההולכים במדרכה. לכן, אנו פועלים בנושא הזה בכמה ערוצים מקבילים: סוללים שבילי אופניים לנסיעה מופרדת ובטוחה, אוכפים את כללי התנועה בכוחות מתוגברים, מחנכים לבטיחות בבית הספר ומקדמים חקיקה שתחייב התקנת לוחית רישוי על כלים דו גלגליים חשמליים, כדי ליצור אכיפה אפקטיבית. בנוסף לכך, אני שמח לבשר כי לאחרונה ביצענו עדכון דרמטי בחובות הנדרשים מהחברות המפעילות קורקינטים שיתופיים, שגם עליהן חלה אחריות גדולה – לא רק לבטיחות משתמשי הכלים שבהפעלתן, אלא גם לבטיחותם וביטחונם האישי של כלל הולכי הרגל. ביטחונם הוא במקום הראשון. לא נרפה עד שהנורמה החברתית של שמירה על החוק הבטיחות בעת הרכיבה תשתרש עמוק בכל אחד ואחת מאיתנו".
מיטל להבי, סגנית ראש עיריית תל אביב-יפו ומחזיקת תיק התחבורה: "הקורקינטים השיתופיים בעיר מאפשרים לנו פתרון תנועתי יעיל וזול, אך מצד שני מציבים לפנינו אתגרים להסדרת בטיחות פעילותם. לכן, דרשתי להוסיף תנאים לקול הקורא, בדגש על הבטיחות של הכלים, הרוכבים והולכי הרגל. לדוגמא: כדי לשמור שקטינים לא יעברו על החוק, אנחנו מחייבים תמונת סלפי ורישום כפול; הרחבנו משמעותית את הדרישות להעלאת איכות ובטיחות הכלים – תוספת קסדות, שני מעצורי יד, פיילוט להוספת מראת צד ובדיקות תקופתיות מדגמיות לבטיחות הכלים. כמי שהבטיחות חשובה לה, עמדתי בהצלחה על הוספת תנאים חדשים ועם זאת, צר לי שלא הצלחתי להכניס דרישה לשינוי שיטת התשלום, כך שתבסס על מרחק ולא רק על זמן. הרגולציה שאנו מובילים היא פורצת דרך ואני מקווה שבממשלה יתנו לנו את הכלים שנדרשים לרגולציה ואכיפה גם על הכלים הפרטיים ובראשם לוחית רישוי שתאפשר אכיפה אלקטרונית".
להלן התנאים החדשים העיקריים שנוספו:
הגבלת מספר החברות הפועלות בעיר לחמש – העירייה מבצעת באופן שוטף בקרות קפדניות על יישום תנאיי ההיתר. נמצא שמספר זה הינו אולטימטיבי לשמירה על הסדר במרחב הציבורי ובטיחות הולכי הרגל והרוכבים
מניעת רכיבת קטינים – בעלי ההיתר נדרשים לבצע הצלבת התמונה בתעודה מזהה עם תמונת הסלפי שתידרש בתהליך ההרשמה. בנוסף לכך, כלל החברות יידרשו לבצע תהליך הרשמה מחודש החל ביום קבלת ההיתר
השתת דו"חות לרוכב – בעלי ההיתר יעבירו פרטים רוכבים שביצעו עבירה, על בסיס תמונת לוחית רישוי שתעביר אליהן העירייה
הרחבת אזורים אסורים לנסיעה וממותני מהירות – עיריית תל אביב – יפו בוחנת באופן שוטף אזורים, שבהם קיים קונפליקט בין הולכי רגל לרוכבים ובהתאם לצורך חוסמת נסיעה וממתנת מהירות ל- 15 קמ"ש באופן אוטומטי באזורים נבחרים
הגדלת מספר הקסדות ל 75% מהכלים – כיום חלה חובת הצמדת קסדות ל-50% מהכלים של כל חברה
על פי הנתונים שבידי עיריית תל אביב-יפו, הכלים השיתופיים מבצעים כמיליון נסיעות בחודש וכשליש מהן מחליפות נסיעות של רכב פרטי. כלומר, מדי יום נחסכות בעיר כ-10,000 נסיעות ברכב פרטי. מחד, אין ספק באשר לתרומה המשמעותית של הכלים הזעירים להקלת הגודש התחברותי בעיר, מאידך, מתחדדים האתגרים שהכלים הללו מייצרים בתחומי הסדר במרחב הציבורי והשמירה על בטיחות של כלל משתמשי הדרך, בדגש על הולכי הרגל.
כתוצאה מכך, הוגדרו על ידי העירייה כמה תנאים אשר מתעדכנים מדי שנה בהיתרים זמניים שניתנים להצבת כלים זעירים שיתופיים להשכרה במרחב הציבורי ואשר מפורטים בהרחבה בקול הקורא.
- למידע נוסף ולקול הקורא באתר העירייה: https://bit.ly/3Xtf9ev